Brita Falk

Vraag en antwoord bij het Kruidenorakel

Vraag: Hoe is het idee voor het kruidenorakel ontstaan?
Antwoord: Mijn eerste orakel-deck: Boodschappen van de elfen en ik gebruik het nog steeds. Daarnaast leerde ik (o.a.) van mijn moeder hoe ik tarotkaarten kan gebruiken. Dus ik was bekend met het idee van kaarten leggen.
In 2012 volgde ik een cursus ” werken met voorjaarskruiden” bij Het Kruidenrijk in Oosterblokker. Op een dag kwam Trudy van Diepen bij de cursus langs en ze liet ons allemaal een kaart trekken.
Daar stond met pen een kruidennaam opgeschreven en dan vertelde Trudy daar de geneeskrachtige werking van.
Veel later pas, toen ik ging schrijven voor de Mellie Uyldert Stichting, kreeg ik een ingeving: hoe leuk zou het zijn om zelf een kruidenorakel te maken met de schilderijen van mijn moeder!
Ik schreef langere artikelen over kruiden maar dit moest kort en bondig zijn. Ik wilde dat het meer een energetische boodschap zou zijn: een energetische “quote” per kruid bedenken en een iets langere tekst in een boekje, alles in een doosje samenkomend
Zo is het idee ontstaan en uiteindelijk uitgevoerd.

Vraag: Waarom zijn er ook bloemen en bomen in het kruidenorakel?
Antwoord: Een boom valt voor mij ook onder de kruiden. Vaak werken deze ook geneeskrachtig en er is altijd een energetische boodschap voor ieder kruid, boom of bloem.

Vraag: Waar is het kruidenorakel geproduceerd?
Antwoord. Na veel onderzoek heb ik besloten om het in Nederland te laten drukken. Een partij in China was stukken goedkoper dus dat heb ik wel echt overwogen.
Toch heb ik gekozen voor Nederland. Een proefdruk opsturen vanuit China duurt lang, overleg ging niet makkelijk en in Nederland laten maken is milieu-vriendelijker.
Ook het elegante doosje heb ik nergens anders zo mooi gezien als bij deze drukkerij: Digidecks.


Vraag: Zijn alle kruiden inheems?
Antwoord: Bijna allemaalm bij toeval, want dat was niet mijn uitgangspunt. Ik zat in mijn tuin en koos gewoon intuitief veertig kruiden: kleefkruid moet erin, klaproos, vlier…en zo begon ik met schrijven van de tekst.
Een aantal schilderijen bestond al, zoals de hop. Dat origineel heb ik al vanaf dat ik op kamers ging (1990) in mijn huis aan de muur. Braam was er al, Oost-Indische kers was er al en zo meer.
Een aantal van deze schilderijen had een groot formaat en moesten worden verkleind omdat het een maat model “kaart’ moest worden.
Maar de meesten moesten nog gemaakt worden en zo begon de met de kleine schilderijtjes van de kruiden.
Ze vond het bijzonder insprierend om ook mijn lange artikelen over kruiden te lezen en als verdere inspiratie hoefde ze vaak maar naar haar tuin te lopen want ze was een geweldig tuin-ontwerpster.
Inheems was dus voor mij niet perse een leidraad, ik heb de kruiden op mijn gevoel gekozen.
Uiteindelijk kom ik een aardig eind in de buurt, 38 van de 40 zijn inheems. De andere twee zijn echte bijenplanten.

Vraag: Waarom zitten er vijf kaarten bij die niet door je moeder geschilderd zijn?

Antwoord: Helaas overleed mijn moeder midden in het proces. We waren bij kruid 27. Ze zei nog; “ik weet zeker dat je een goede manier vindt om het af te kunnen maken.”
Toen ging ik kijken in haar oeuvre: welke bomen en bloemen heeft ze nog meer geschilderd?
Daarbij moest ik even wennen: Gelderse roos kende ik nog niet als geneeskrachtig en gele lis ook niet. Je moet er altijd mee uitkijken want kruiden kunnen giftige delen bevatten.
Maar goed, dit kruidenorakel gaat natuurlijk meer over de energetische boodschap dus ik besloot om mijn originele lijst van 40 kruiden aan te passen. Er moesten acht kruiden omgewisseld worden.
Dat lukte me prima, het voelde goed.
Er waren echter vijf kruiden die er écht in moesten: kleefkruid, komkommerkruid, paardenstaart, sleedoorn, weegbree. Toen kwam de vraag: hoe ga ik dit nu doen? Ga ik iemand anders vragen? Of maak ik zelf foto’s? Het antwoord kwam snel: voor mijn artikelen over kruiden gebruik ik wel eens botanische tekeningen uit oude “Flora” boeken en dat bleek de oplossing. Ik vond die sfeer het beste passen bij de nostalgische en romantische schilderstijl van mijn moeder.

Vraag: Vertel eens wat meer over de samenwerking met de ontwerpster, Sarah Strübin?
Antwoord: Ja, dat was echt apart zoals dat ging. Ik had op canva geprobeerd om zelf iets in elkaar te pletteren. Ik vond dat heel leuk om te doen, dan kon ik een beetje zien hoe het zou kunnen worden.
Ik had wat ideeen: er moet een frame/lijst om het kruid, ik houd van jugendstil, basis is groen, achterkant moet iets met een cirkel hebben. Dus ik zag een aantal dingen wel al voor me.
Maar technisch kan ik dat niet ontwerpen dus het was natuurlijk noodzaak om een ontwerper te zoeken.
Ik schreef er een aantal aan maar het lukte niet. Via Facebook deed ik nog een oproep bij mijn vrienden en zo kreeg ik wat tips.
Ook zat daar iemand uit Castricum bij, dat vond ik wel erg leuk.
Sarah bleek eerst geen tijd te hebben en zo liet ik het even op zijn beloop. Enige maanden later belde ze of ik al iemand gevonden had en nee, dat was niet het geval.
Direct bij het kennismakingsgesprek wist ik dat het goed zat. Sarah voelde ontzettend goed aan wat de sfeer is van de schilderijen en hoe persoonljk het project was.
Dus we begonnen. Eindelijk!
Ik kreeg een duidelijke planning opgestuurd, daar ga ik heel goed op. Ze vroeg me een aantal trefwoorden op te schrijven en wat plaatjes uit te zoeken. En naar aanleiding daavan liet ze me wat eerste ontwerpen zien. Prachtig was het. Tijdens het ontwerp-proces vond ik dat zij ontzettend goede ideeen had. Klimop is mijn lievelingsplant en omdat die in mijn tuin groeit heb ik een paar blaadjes gefotografeerd. En dat klimop-blaadje heeft ze in het ontwerp gebracht en het komt overal terug: in de lijst op de kaart, in het boekje, op het doosje. Dus een klimop-blaadje uit mijn tuin werd model en kreeg zo de hoofdrol. Wat een goed idee.
En zo kwam alles samen: Sarah wist van alles een geheel te maken. Ik ben ontzettend blij met het eindresultaat.

Vraag: Vertel nog eens iets over het schilderproces ?
Antwoord: Ik heb echt een klik met Ingrids’ schilderijen. De sfeer is prachtig en ze schilderde datgene wat haar lief was. Bloemen, mensen en dieren.
Haar atelier was altijd smaakvol en zorgvuldig ingericht Haar schilderijen begon ze met potloodschetsen, dan volgde langzaam de aquarelverf en uiteindelijk een eenvoudige lijst want het schilderij heeft de hoofdrol. Op deze pagina is nog meer over Ingrid te lezen en er zijn ook ansichtkaarten van haar werk te bestellen.
Hieronder kun je zien hoe het van schets tot kaart ging:

Vraag: hoe lang hebben jullie erover gedaan?
Antwoord: van het begin tot het uikomen van het deck heeft vijf jaar geduurd. We begonnen in maart 2020 en uiteindelijk had ik het kruidenorakel op 12 februari 2025 in mijn handen. Het was een zeer persoonlijk proces en nogmaals, ik ben erg blij met het eindresultaat.